Bij een vermoeden van dyslexie kunt u (als ouder) uw kind bij ons aanmelden voor didactisch onderzoek en behandeling.
Mocht na een periode van behandeling blijken dat er sprake is van dyslexie, kunnen wij u adviseren naar geregistreerde psychologen,
die voor u de diagnostiek doen. Kinderen die reeds gediagnosticeerd zijn voor dyslexie, maar die niet in aanmerking komen voor de
vergoede behandeling, kunt u [als ouder] aanmelden voor behandeling bij Teach on Wheels. De behandeling richt zich op de
basisprocessen van het lezen en spellen.
Teach-on-wheels vindt het belangrijk dat de behandeling effectief is. De behandeling komt neer op:
- Het zo snel mogelijk bereiken van een zo hoog mogelijk niveau van technisch lezen [woordherkenning] en spellen [schriftbeeldvorming].
- Kunnen omgaan met lees- en spellingsproblemen door compensatie en gebruik van hulpmiddelen. [o.a. voorleessoftware als Sprint, Daisyspeler]
- Voorkomen van achterstanden in relatie tot de individuele mogelijkheden van een kind.
- Voorkomen en verminderen van emotionele en sociale gevolgen.
- Het hanteren van een aanpak waarin verschillende zintuigen tegelijk worden aangesproken [zoals het gebruik van kleuren]
- Het bieden van kwalitatief goede interventies, die aansluiten bij de individuele leerbehoeften van het kind.
- Het volgen van de richtlijnen van het protocol.
Na de intake met de ouders/verzorgers zal naast de reeds verkregen (toets)gegevens van school of
externen vaak een didactisch onderzoek afgenomen worden. Dit is nodig om meer productmatige en procesmatige
gegevens te verkrijgen. De beginsituatie van uw kind is het uitgangspunt bij het formuleren van doelstellingen
voor het handelingsplan. Naast toetsen levert een diagnostisch gesprek met uw kind een schat aan informatie op.
Wat u precies van Teach-on-wheels kunt verwachten is natuurlijk sterk afhankelijk van de specifieke hulpvragen van de school,
de Intern Begeleider, leerkracht(en), leerling en/of ouders.
Hieronder worden enkele mogelijkheden opgenoemd:
- Ondersteuning bij het opstellen van handelingsplannen gericht op lees- en spelling- en rekenproblemen.
- Ondersteuning van studievaardigheden, begrijpend lezen
- Afname van een didactisch onderzoek.
- Adviezen gericht op het begeleiden van kinderen met leerproblemen in de groep.
- Begeleiden van leerlingen in het plannen van huiswerk en zoeken naar de beste leerstrategie die bij je past.