Wat is Remedial Teaching? Letterlijk betekent het “herstellend lesgeven”. Voor sommige kinderen is leren niet eenvoudig,
ook al doen ze nog zo hun best. Zonder een duidelijke reden kunnen kinderen achter raken met spelling, lezen of rekenen.
Er kan ook sprake zijn van leer- of ontwikkelingsproblemen. De bekendste leerstoornis is dyslexie. Met speciale
leerstrategieën kan het kind zich zo optimaal mogelijk ontwikkelen.
Wanneer er iets niet goed gaat in de ontwikkeling van je kind raakt je dat als ouder. Het is goed om deze zorgen op school
bespreekbaar te maken. Daarnaast kan een Remedial Teacher ingeschakeld worden om het probleem te bekijken en ermee aan de
slag te gaan.
Remedial Teaching (RT) is iets anders dan bijles. Bij RT gaat
het om behandeltechnieken die uitgaan van en gericht zijn op
de specifieke problemen van het kind. RT is op deskundige
wijze remediërende hulp bieden aan kinderen. In een volle klas
is het niet altijd mogelijk om optimaal hulp te bieden, vandaar
dat externe hulp een goede aanvulling kan zijn.
Vanuit die positie kunnen dan adviezen worden gegeven
die de leerling en de leerkracht in de groep ook gericht verder kunnen helpen.
Voordat de remediale begeleiding start vindt er een intake-gesprek met de ouder(s)
of verzorger(s) plaats. Dit wordt meestal gevolgd door een onderzoek en/of diagnostisch
gesprek met uw kind. Als ouders RT wensen wordt door Teach-on-wheels, na onderzoek en
inzage van schoolgegevens (waaronder LVS), een onderzoeksverslag gemaakt en een handelingsplan
opgesteld. In dit handelingsplan staan onder andere alle gestelde doelen, de materialen
en de inhouden waarmee de komende periode intensief gewerkt zal gaan worden. Uw kind krijgt 1 maal per week
1 uur Remedial Teaching inclusief voorbereidingstijd en voorrijtijd.
Teach-on-wheels vindt het zeer belangrijk dat kinderen zich op hun gemak voelen en graag komen.
Het is belangrijk de extra belasting zo minimaal mogelijk te houten. Dit is de reden dat de remediale
begeleiding zoveel mogelijk onder schooltijd plaatsvindt. Dit moet altijd in goed overleg met de
school geregeld zijn. Doordat Teach-on-wheels voorrijdt bij school maakt dat de kinderen geen reistijd
kwijt zijn en zo min mogelijk missen op school. Omdat het kind wordt opgehaald uit de groep is het
mogelijk bij de bestaande situatie aan te sluiten en makkelijker contact te leggen met de leerkracht
van het kind. Er vindt een eindevaluatie plaats in het verslag van Teach-on-wheels wordt samengevat
wat het effect van de begeleiding is geweest en aansluitend wordt er een voortgangsadvies gegeven
dat zo goed mogelijk aansluit bij de specifieke leerbehoefte van het kind.